Na výslovnou žiadosť kupujúceho predávajúci poskytne záruku písomnou formou (záručný list). Štandardne však, ak to umožňuje povaha veci, vydáva predávajúci namiesto záručného listu kupujúcemu doklad o zakúpení veci obsahujúci uvedené údaje.
Ak je to vzhľadom na poskytovanú záruku potrebné, predávajúci v záručnom liste zrozumiteľným spôsobom vysvetlí obsah záruky, uvedie jej rozsah, podmienky, dobu platnosti a spôsob, akým je možné uplatniť nároky z nej plynúce. V záručnom liste predávajúci zároveň uvedie, že poskytnutím záruky nie sú dotknuté práva kupujúceho, ktoré sa ku kúpe viažu.
Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí zákazníkom. Zákazník je oprávnený predávanú vec pred prevzatím prezrieť. Predávajúci nezodpovedá za vady, ktoré mohol zákazník pri prehliadke zistiť, najmä nezodpovedá za to, ak zákazník neskôr bude reklamovať chýbajúce príslušenstvo predávanej veci alebo mechanické poškodenie veci zistiteľné pri prehliadke. Predávajúci za takéto vady nezodpovedá ani vtedy, ak zákazník nevyužil možnosť vykonať prehliadku predávanej veci.
Ak je výrobok aspoň raz používaný na obchodnú alebo podnikateľskú činnosť, vzťahuje sa na zmluvný vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim Obchodný zákonník a dĺžka záručnej doby je 12 mesiacov. Komerčným účelom sa rozumie akékoľvek použitie tovaru podnikateľom a jeho zamestnancami, odplatné požičiavanie výrobku, vedenie tovaru v účtovníctve a iné obdobné použitie.
Pri vznesení záručného nároku je záručný servis predajcu oprávnený posúdiť vzhľadom na stav opotrebenia tovaru, či bol tento výrobok použitý na komerčné účely a stanoviť ktorý z režimov (podľa Obchodného zákonníka alebo podľa Občianskeho zákonníka) sa vzťahuje na konkrétny výrobok.
Keď je kupujúcim spotrebiteľ, v rámci zákonnej záručnej lehoty sa reklamácie riadia zákonom č 40/1964 Zb., Občiansky zákonník, zákonom č. 250/2007 Z.z, o ochrane spotrebiteľa a zákonom č. 391/2015 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov v ich platnom a účinnom znení.
Reklamačné nároky, zákazník uplatňuje u predajcu, ktorý mu predmetný výrobok predal, rovnako môže u tohto predajcu podať sťažnosť prípadne iný podnet:
Róbert Fuchs -REPO,Jarmočná (čs Tankol) 1780/131, 064 01 Stará Ľubovňa, 064 01 Stará Ľubovňa, ICO: 34917250Keď je kupujúcim spotrebiteľ, má v závislosti na povahe chyby pri uplatnení zákonnej záruky tieto práva:
V prípade zľavy nie je možné neskôr reklamovať tovar pre chybu, za ktorú bola zľava poskytnutá.
Keď je kupujúcim spotrebiteľ, o reklamácii predávajúci rozhodne ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok. Táto lehota nie je záväzná ku kupujúcemu, ktorý je podnikateľ a teda jeho vzťah s predávajúcim upravuje Obchodný zákonník.
Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov (najmä poštovného, ktoré uhradil pri odosielaní reklamovaného tovaru), ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením oprávnených práv zo zodpovednosti za chyby (odporúčame požiadať najneskôr do 30 dní po vybavení reklamácie – zákonná lehota tým nie je dotknutá) a boli vynaložené skutočne a účelne. V prípade odstúpenia od zmluvy z dôvodu chyby veci má spotrebiteľ tiež právo na úhradu nákladov k tomuto odstúpeniu.
Ak ide o chybu, ktorú je možné odstrániť, bude tovar opravený. Pokiaľ nie je oprava možná a povaha chyby nebráni obvyklému užívaniu, môže sa predávajúci s kupujúcim dohodnúť na primeranej zľave z ceny tovaru. V prípade zľavy nie je možné neskôr tuto chybu reklamovať.
Ak ide o chybu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez chyby, predávajúci je oprávnený chybný tovar vymeniť za tovar s rovnakými alebo podobnými úžitkovými vlastnosťami alebo vystaví dobropis.
Predávajúci vydá kupujúcemu spotrebiteľovi písomné potvrdenie o tom, kedy bola reklamácia uplatnená, čo je jej obsahom, aký spôsob vybavenia reklamácie je požadovaný, a to emailom bezprostredne od prijatia reklamácie (v prípade osobného uplatnenia je odovzdaný ihneď); ďalej potvrdenie o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie, vrátane potvrdenia o prevedení opravy a dobe trvania reklamácie, prípadne odôvodnenie zamietnutia reklamácie.
Pri každom uplatnení zodpovednosti za vady u predávajúceho musí byť spísaný reklamačný protokol resp. potvrdenie o uplatnení reklamácie, ktorý osoba vybavujúca reklamáciu vydá zákazníkovi a kópiu uchová pre účely kontroly. Reklamácia bude zapísaná v evidencii reklamácií.
Reklamačný protokol resp. potvrdenie o uplatnení reklamácie obsahuje najmä:
Voľbu spôsobu vybavenia reklamácie vykoná kupujúci. Predávajúci na nevhodnosť voľby kupujúceho upozorní a navrhne vhodný spôsob (najmä v prípade, keď kupujúci vyžaduje spôsob týkajúci sa odstrániteľnej chyby, ale predávajúci zistí, že ide o chybu neodstrániteľnú). Ak spotrebiteľ nezvolí spôsob vybavenia reklamácie v predávajúcim poskytnutej primeranej lehote, zvolí ho predávajúci.
Vybavením reklamácie je:
Spotrebiteľ má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva.
Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa § 3 zákona č. 391/2015 Z.z. v platnom a účinnom znení, ak predávajúci na žiadosť o nápravu odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania. Subjektom alternatívneho riešenia sporov je Slovenská obchodná inšpekcia a iné právnické osoby zapísané v zozname Ministerstva hospodárstva SR – www.mhsr.sk.
Spotrebiteľ podľa vlastného uváženia môže návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podať v listinnej či elektronickej podobe alebo ústne do zápisnice.
Odkaz na platformu na úrovni EÚ, prostredníctvom ktorej môže spotrebiteľ podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu formou elektronického formuláru:
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage
Táto servisná prehliadka je bezplatná okrem výmeny dielov spotrebného charakteru, ktoré je potrebné vymeniť pre bezchybné fungovanie výrobku v ďalšom období záručnej doby.
Za diely spotrebného charakteru sa považuje najmä: reťaz, lišta, reťazové koliesko, kosiace nože, kosiace nástroje, unášač noža, hlavica na silón, silón, vŕtacie nástroje, vzduchový filter motora, zapaľovacia sviečka, štartovacia šnúra, klinový remeň a pod. Pri týchto dieloch je potrebné prihliadať na ich spotrebnú povahu, charakter a podliehanie prirodzenému opotrebeniu hneď pri zakúpení prístroja a prípadné výrobné vady týchto dielov reklamovať ihneď pri prvom odskúšaní výrobku.
Za predajcu je považovaný predajca, ktorý výrobok zákazníkovi predal, alebo iný predajca, u ktorého sa nachádza záručný servis. O miestach a sídlach predajcov sa informujte u dovozcu: STÉNIA a.s., Poštová 11, 040 01, Košice. Tel:055/622 85 95, 0915 276 063 Fax:055/6220496, email:info@stihl.sk, www.stihl.sk/predajcovia/